Crashpady i gmole

2022-08-24

Jazda na motocyklu wymaga od kierowcy utrzymania odpowiedniego balansu. O ile przy wyższych prędkościach motocykl prowadzi się bardziej stabilnie, o tyle przy niższych jest on bardziej podatny na wszelkie ruchy, łatwiej więc stracić balans. Do tego dochodzą sytuacje awaryjne, które mogą skutkować niekontrolowanym upadkiem. Efektem takiego zdarzenia mogą być mniejsze lub większe uszkodzenia. Wiele elementów motocykla jest odsłoniętych, dlatego zbiornik, kierownica i osprzęt, blok silnika, wydechy i wiele innych części są narażone bardziej niż pozostałe. 

Crashpady

Aby możliwie jak najlepiej zabezpieczyć motocykl, stosuje się różne rozwiązania, które mają go odpowiednio ochronić. Jednym z zabezpieczeń są crashpady. Zbudowane są zwykle z kilku płaskowników lub tulejek oraz tzw. „grzybków” które w razie zdarzenia mają kontakt z asfaltem. Zasada ich działania jest bardzo prosta. Mają one odstawać na boki w taki sposób, aby przy upadku motocykl się na nich oparł. Odpowiednia szerokość sprawia, że wystają one poza inne elementy motocykla, które są w ten sposób chronione. Końcówki, czyli te grzybki, wykonane są z tworzywa, które w momencie kontaktu z asfaltem ściera się, pozwalając motocyklowi na wytracenie prędkości. Crashpady przykręcane są do istniejących elementów konstrukcyjnych motocykla. W zestawie otrzymujemy komplet akcesoryjnych śrub i innych elementów umożliwiających ich montaż. Zazwyczaj jest on bezinwazyjny. Jedyny wyjątek stanowią niektóre motocykle z owiewkami. W wybranych modelach, w celu prawidłowego montażu, konieczne jest wywiercenie otworu w owiewce, jednak producenci dostarczają również dokładną instrukcję, a nawet szablony, które umożliwiają przeprowadzenie tej czynności samodzielnie.

 

 

Gmole

Gmole mają to samo zadanie: ochrona motocykla przed skutkami upadku. Jednak ich konstrukcja jest całkowicie inna. Gmole to osłona motocykla wykonana z giętych rur, tworzących swego rodzaju klatkę wokół silnika. Są one zdecydowanie większe i cięższe od crashpadów, jednak lepiej sprawdzą się w pojazdach typu adventure, które narażone są na upadek na gruncie o zróżnicowanej powierzchni, np. w rowach czy zapadliskach. Na rynku można znaleźć gmole na przód, ale i na tył motocykla. Dostępne są też wersje do klasycznych modeli motocykli, o nieco uproszczonej konstrukcji. Gmole są często używane przez szkoły nauki jazdy oraz ośrodki egzaminacyjne, gdzie ryzyko upadku motocykla w trakcie manewrów jest większe. Inwestycja w gmole może oszczędzić wielu wydatków związanych z serwisem motocykla.

 

Zaufane Opinie IdoSell
4.72 / 5.00 288 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2023-10-31
Wszystko szybko i sprawnie. Polecam
2023-09-13
Ciut dłużej trwała wysyłka ale pisa tym wszystko ok
FACEBOOK
INSTAGRAM
pixel